torsdag 17 november 2011

Sjukdomen som snart ska vara borta!

Som ni kanske vet och som jag har fått lite frågor om, det är nämligen vad det är för sjukdom jag lider av och vad som ska ske med det.
Det är så att jag har något som heter med ett så fint nman spontan pleumotorax. Detta är en sjukdom / kallat vad ni vill. Som gör att lunga släpper ut luft i mellan lungan och lungsäcken. Där ska man inte ha någon luft, utan bara en glid vätska. Men som att min lunga säckar ihop och släpper ut luft dit, så gör det att glid vätskan försvinner och utrymmet fylls med luft. Min lunga pungteras dock inte. Utan den faller bara lite ihop.
Som att vätskan försviner som gör att de ska gå lätt att andas, så krampar det och det finns ingen möjlighet för lunga att fyllas med ny luft och vidgas som den gör när man andas in. Med andra ord så andas du inga ljupa andetag, för att det gör så fruktansvärt ont. Man blir väldigt lätt andfådd och kan känna sig yr och snurrig. Man ligger för det mesta och sover undertiden man har detta. Det tar ca en vecka för kroppen att läka ut denna luft som hamnat fel.
Jag säger inte att det känns lika för alla, men så här har det kännts för mig.
Jag har haft detta 7 gånger, varit inlagd 5 gånger. En gång har jag fått ett drainge kopplat till min lunga för att få ut luften. Då opererades jag och fick gå med denna slang en vecka.

Sist gång så var jag så trött på att alltid ha detta trams. Det har hindrat mig mycket i skolan, mitt vanliga privat liv och min träning. Jag kan inte träna idagens läge. Skulle jag ut och springa så faller lungan. Vi skickade ner en remiss till läkarna i Göteborg och dem godkännde att göra en special operation på mig, så att min lunga ska bli bra igen. Detta är jag evigt glad över att de äntligen tog de beslutet, läkarna på Näl har inte varit något att ha om man säger så.


Så nu nästa onsdag ska jag bli inlagd på ett sjukhus i Göteborg. På torsdagen ska jag opereras och mitt hjärta har tagit ledigt från jobbet för att vara med mig och det är jag jätte glad över. Det dem ska göra är att limma ihop där lunga slöpper ut lift. Dem går in bak på ryggen ( under skuldran). Dem kommer att lägga mig i en resperator ett tag. Där den sköter min andning, medans lunga återhämtar sig. När jag vaknar är min lungkappasitet nersatt till noll, som på ett nyfött barn. Så för min del blir det att lära om, att andas vanligt igen. jag kommer att vara i Glteborg i några veckor. Jag tar detta ganska bra, men visst kommer det att bli jobbigt!

Hur det blir med bloggen vet jag ej, vet inte om man får ha med sig dator på den avdelningen. På vissa går det, på vissa inte. Men jag kommer att blogga fram tills på Onsdag morgon.

Hoppas ni förstod lite av vad som ska hända och ske med mig., När operationen och återhämtningen är klar hoppas jag på att få fira en god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar