fredag 9 december 2011

Allt borde man inte ta förgivet!

Jag har verkligen tänkt på en sak, alla kanske vi tänker någon gång på det men, vi borde nog tänka lite oftare på vad vi igentligen har och inte på vad vi vill ha.
Man villa ha nya datorer, nya mobiler kanske en ny bil allt som igentligen kostar oss mycket de är det vi uppskattar, det som kostar en annan människa mycket det är det vi vill åt. Men när vi väl har fått den där datorn hur lyckliga är vi ?
Är det verkligen ärlig lycka av att få en sak. Borde man inte uppskatta mer när någon ger än en kram eller säger att de tycker om en ?
Borde inte det betyda mer för än?
Alla har vi någon gång säker hört ordspråket " Tänk inte på vad du vill ha, utan på vad du har".
Jo visst har vi hört det. Men man gör så mycket onödigt saker, man blir irriterad på folk, för saker som man igentligen inte behövt bry sig om och det är alltid lättare att kasta fula ord och bete sig dåligt mot dem som står en närmst. För man skulle ju inte bete sig illa mot en främande person som inte gjort dig något. Utan de är dem du älskar som får ta all skit. Ganska så fel, med så är det. Men så borde de inte vara.

Utan vi tar allt förgivet, vi tänker inte alls på vad vi säger eller vad vi gör. Jo kanske då de är försent. Man säger ganska ofta saker som kan såra en person mycket, men de vi inte tänker på är att vi faktiskt kan förlora personerna som betyder mycket för oss. Det går mycket fortare än man tror och då är det försent att säga förlåt eller de man inte fick sagt. Man kanske tänkte att de ska jag göra då och då, men man vet aldrig om man upplever den dagen. Olyckan eller vad det nu är kommer fortare än vad man tror. Man tänker alltid " nej, de händer inte mig" men de kan lika väl vara en själv de händer och inte förren de har hänt, man börjar förstå allvaret i det.
Det kan lika väl vara din bästa kompis som förlorar någon, eller det kan vara din syster kanske din tvilling. Man borde vara glad för allt som sker som gör en levande.
Jag kanske tar i men, att solen lyser att du får mat varje dag och att du har en familj som älskar dig. Du kanske inte får den nyaste mobilen eller vad det nu kan vara. Men man har en familj man har någon som tycker om än. Det bryr jag mig mer om, än om jag får dyra fina saker. Det är tanken bakom de stora hela som jag räknar inte summan på saken. Hur många gånger när man var liten blev man inte arg på sina föräldrar skrek och sovor åt dem, smällde igen dörren rakt framför dem. Men hon kanske bara ville säga Godnatt!

Eller den gången hon skulle åka iväg när jag var som argast, hon pussade på mig och sa att hon älskade mig och jag bara skrek att hon skulle åka! Tänk om hon inte hade kommit tillbaka den gången?
Då jag inte ens sa ett hejdå, jag visade ingen uppskattning och jag tog inte chansen att säga hur mycket jag älskade henne. Tänk vad jag hade ångrat mig! Jag hade ju aldrig kunnat leva med de, jag hade varit förkrossad för evigt.
När någon dör eller försvinner från ens kompis lista så är det så mycket saker man borde ha sagt, eller velat göra.  Det finns väl inget värre en att gå och ångra något, tänka på saker och ångra det man aldrig fick gjort.Det jag menar med detta är bara att ta inget förgivet, ta vara på din familj, dina vänner och alla som tycer väl om dig. Ditt liv går inte i repris!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar