fredag 28 oktober 2011

För nu jävlar ska jag dansa mig igenom mitt liv och inte ditt

Jag drömmde om att bli balettdansös, när jag var liten. Sväva fram till den classica musiken, bära de fina kläderna och känna den starka kännslan till musiken som jag har. Men något hindrade mig, att få knyta om skorna och att se rampljuset  tändas. Blev bara en dröm. För något hindrade mig.

Vet inte om de kan varit du, som inte lät mig gå samma väg. Slitsamt för både kropp och själ att vara dansös, sa du. Men i min dröm så var inget omöjligt.
Möjligheten finns även idag att kunna dansa till den underbara musiken. Men idag finner jag ett annat intresse och en annan möjlighet, som att du inte ville att jag skulle gå samma väg. Jag ändrade mig för din skull. Idag ångrar jag mig att jag inte redan där valde min egna väg.
Jag såg upp till dig, du var som min andra mamma. Så jag lyssnade. Duktig är du, du lyssnar bara på dina egna starka stämmor, någon annas röst finns inte.
Jag såg den fina männsikan i dina ögon, de gör jag än i dag. Men kännslan av den fina människan har växt bort.
Jag kommer en dag att dansa för dig, de lovar jag! Men kanske inte i ett levande sällskap.
Du försöker ändra mig, göra mig till den du än gång ville vara. Den person du aldrig kom upp till. De du aldrig fick gjort vill du göra genom min själ.
Du tycker du var så duktig, och även är. Men så hemsk du är mot andra, i mina ögon gör de att du faller långt ner, till den person jag bara tittar på. Du försöker styra alla, med ditt sätt att vara. Många lyckas du med, många vänner har du tappat och mig kommer du att göra desamma med. Jag kommer en dag att falla ifrån dig. Du är för duktig för min klass, du pratar bara om dig själv och din livssituation. Ingen annans röst är hörd, bara dina starka stämmor kommer fram. Gör dem inte de, så skriker du högre. Du vill ändra mig så mycket, förr såg jag de inte. Idag ser jag dig på avstånd med en lång bit från mig. Vägen blir allt längre, ju mer du försöker få mig till att bli som du. Åt andra hållet vänder jag.
Du kommer inte att lyckas, du har helt fel i dag. Jag vet min starka vilja, jag vet vad jag vill. Jag kommer att gå min egna väg.
För nu jävlar ska jag dansa mig igenom mitt liv och inte ditt.

1 kommentar:

  1. Men lilla gumman då!! Så är det att bli vuxen!

    SvaraRadera